Max Brooks napísal World War Z vo forme svedectiev ľudí, ktorí rozprávajú celý priebeh tohto najväčšieho konfliktu v dejinách ľudstva od jeho prvopočiatkov až po politicky a ekonomicky zmenený povojnový svet. A podarilo sa mu to napísať veľmi reálne, od prvej strany úvodu až po poslednú stranu príbehov. Keď po vojne pripravoval správu o konflikte pre Povojnovú komisiu Spojených národov, veľmi veľkú časť z nej vymazali, pretože bola údajne príliš osobná, obsahovala príliš veľa názorov, príliš veľa pocitov. Organizácia spojených národov potrebovala jasné čísla a fakty, nezahmlené ľudským faktorom. Preto sa rozhodol vydať všetky poznámky a príbehy ľudí, s ktorými sa pri príprave správy stretol, knižne, hoci od konca vojny ubehlo sotva desaťročie.
Nikto už nezistí, ako to celé začalo, hoci prvé varovanie a zrejme prvý nakazený sa objavil v Číne. V Tibete mali odrazu pašeráci ľudí viac práce než kedykoľvek predtým, v Kirgizsku natrafila jednotka zasahujúca proti miestnym pašerákom drog na šedého nemŕtveho zasypaného po výbuchu v jaskyni. To všetko ešte pred veľkou Panikou, pred prvým veľkým vypuknutím nákazy v Kapskom Meste, predtým, než ktokoľvek tušil, čo prichádza. Orgány pašované pokútnym lekárom z Ázie do Južnej Ameriky boli len jedným z tých špinavších faktorov civilizácie, ktoré pomohli nákazu rozšíriť po celom svete. Keď nákaza vypukla v Kapskom Meste, hovorilo sa o tom len ako o nejakom druhu "africkej besnoty". A to boli stále ešte len prvé varovania. Izrael sa stal prvou krajinou, ktorá aj na základe práce svojej tajnej služby (Warmbrunn-Knightova správa) oficiálne potvrdila, že po svete sa šíri nákaza nemŕtvych, a ako prvá vyhlásila celoštátnu karanténu.
"We´re not some shadow superpower with ancient secrets and alien technology. We have very real limitations and extremely finite assets, so why would we waste those assets chasing down each and every potential threat? That goes to the second myth of what an intelligence organization really does. We can´t just spread ourselves thin looking for, and hoping to stumble on, new and possible dangers. Instead, we´ve always had to identify and focus on those that are already clear and present. If your Soviet neighbour is trying to set fire to your house, you can´t be worrying about the Arab down the block. If suddenly it´s the Arab in your backyard, you can´t be worrying about the People´s Republic of China, and if one day the ChiComs show up at your front door with an eviction notice in one hand and a Molotov cocktail in the other, then the last thing you´re going to do is look over his shoulder for a walking corpse." Bob Archer, CIA, Langley, Virginia, USA
World War Z sa číta vynikajúco, a to možno aj práve preto, že je napísaná spôsobom kroniky svedectiev z rôznych kútov sveta, od začiatku až po koniec. Nemá žiadnu ústrednú postavu, žiadne konkrétne miesto, kde by sa dej odohrával. Deje sa to na celom svete, je to história konfliktu, v ktorom ľudstvo čelilo veľmi reálnej hrozbe vyhynutia svojho druhu. Max Brooks sa týmto spôsobom dokázal venovať tak obrovskému množstvu aspektov totálnej vojny, že ani nie je možné aspoň väčšinu z nich spomenúť. Od riaditeľa CIA, cez čínske zatajovanie epidémie, elitné americké Alfa tímy, nefungujúce placebo vakcíny, vďaka ktorým chcú niektorí zarobiť na strachu, výbuchy paniky, brutálne presadzovanie disciplíny v ruskej armáde, novinárov, ktorí sa prilepili na päty bohatým celebritám a brali to celé ako najnovšiu reality show, indicko-pakistanský konflikt, ktorý vznikol z množstva utečencov a neprekonateľnej byrokracie, rádio Free Earth, propagandistické filmy, krutú šancu na prežitie vo forme Redekerovho plánu, ľudí, ktorí sa snažia opevňovať v starých hradoch alebo utekať nepripravení na sever do čo najväčšieho chladu, boje na Ukrajine, americký Home Front, problémy zásobovania, odľudšteného nepriateľa, ktorý nemá veliteľa, psychologické zabijaky ľudí zvané zúfalstvo a beznádej, pred svetom uzatvorenú Severnú Kóreu, japonskú evakuáciu, Američanov hľadajúcich azyl na geograficky zvýhodnenej Kube, až po čínske ponorky a kozmonautov opustených na ISS. Neuveriteľný záber, ktorý je neuveriteľne uveriteľný svojím realistickým portrétom sveta v extrémnej situácii.
"Redeker believed that to try to protect everyone would stretch the government's resources to the breaking point, thus dooming the entire population. He compared it to survivors from a sinking ship capsizing a lifeboat that simply did not have room for them all. Redeker had even gone so far as to calculate who should be ´brought aboard´. He included income, IQ, fertility, an entire checklist of desirable qualities, including the subject's location to a potential crisis zone. ´The first casualty to the conflict must be our own sentimentality´ was the closing statement for his proposal. Orange Eighty-Four was a brilliant plan. It was clear, logical, efficient, and it made Paul Redeker one of the most hated men in South Africa." Xolelwa Azania, Cape Town Province, United States of Southern Africa
"About the time we staged our little ´demonstration´, the government had decided how to restore order. To ´decimate´... I used to think it meant just to wipe out, cause horrible damage, destroy... it actually means to kill by a percentage of ten, one out of every ten must die... and that´s exactly what they did to us. (...) We would be the ones to decide who would be punished. Broken up into groups of ten, we would have to vote on which one of us was going to be executed. And then we... the soldiers, we would be the ones to personally murder our friends." Maria Zhuganova, Lake Baikal, the Holy Russian Empire
Nedajte sa odradiť tým, že ľudstvo bojuje proti zombíkom. Tento nepriateľ je pre Maxa Brooksa len rámcom pre psychologický portrét obyvateľstva postihnutého celosvetovým konfliktom. Ono to totiž nie je žiadny horor (i keď opis zamorených parížskych katakomb bol značne sugestívny) ani postapo-scifi, hoci sa tak pre potreby všeobecného zaradenia do nejakej žánrovej "škatuľky" opisuje. Tvrdenie, že nejaké dielo presahuje hranice svojho žánru je už tak trochu otrepané, ale v tomto prípade to tak vážne je. Je to, tak ako niektoré príbehy Ursuly LeGuin, psychologické (áno, ja viem, že sa opakujem) a sociologické zobrazenie nás samých a toho, ako reagujeme na neočakávané, na hrozbu vyhynutia, na každodenné problémy v celosvetovom chaose. A na niečo, čo je ťažko uveriteľné. Tak ťažko, že pred tým zatvárame oči aj napriek očividným dôkazom.
---
Max Brooks - World War Z, Crown Publishing Group 2006
slovensky: Svetová vojna Z, preklad Zuzana Demjánová, Premedia 2013
česky: Světová válka Z, preklad Ondřej Doseděl, Zoner Press 2010