reklama

Aj romantika musí raz za čas byť

Keďže materstvo si vďaka každodennému pučeniu banánov a utieraniu hovienok vyberá daň aj na tých najgeniálnejších a najodolnejších osobnostiach (prečo je tehotenská demencia, ale materská už nie? na čo sa mám teraz vyhovárať?), tak dokonca aj ja si z času na čas prečítam dielo z oblasti romanticky sa tváriacej literatúry. Teda, aby sme si rozumeli, ja som duševne rozvinutá osobnosť, to zas o tom potom, takže napríklad pri takom slove evitovka mi vstávajú vlasy na hlave. Ale.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Aj v romantickej literatúre sa nájde nejaké to lepšejšie dielko. Väčšinou mám naraz rozčítaných niekoľko kníh rôznych žánrov a rôznej náročnosti a po tej ľahšej romantického typu siaham najmä v okamihoch, keď môj syn začne bezdôvodne mlátiť hlavou do zeme alebo liezť do práčky, prípadne keď začne freneticky stláčať tlačidlá na hracom psíkovi a ja dookola počúvam Ták veľký! To šteklí! Chytil si ma za prstíky! Ták veľký! To šteklí! Chytil si ma... Ták... To šteklí! Chytil si ma... Ták... No a tak podobne, go imagine. Po takomto peknom a vtipnom úvodnom ospravedlnení môžem s pokojným svedomím napísať, že po The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society a Time Traveller's Wife (obe výborné) bola posledná romantika, ktorú som si prečítala, knižka The Jane Austen Book Club od Karen Joy Fowler.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak je vám názov povedomý, tak áno, bolo to sfilmované a musím podotknúť, že toto je jedna z tých vzácnych výnimiek, kedy sa film podaril lepšie ako kniha. Čo ale automaticky neznamená, že kniha je zlá, to vôbec nie. Päť kalifornských žien - Sylvia, ktorú práve opustil manžel, Allegra, jej dcéra, ktorá sa práve rozišla s partnerkou, Prudie, učiteľka francúzštiny, ktorá vo Francúzsku nikdy nebola a priťahuje ju niekto iný než jej manžel, Jocelyn v strednom veku, ktorá sa nikdy nevydala a život trávi so svojimi šľachtenými psami a Bernadette, postaršia dáma, ktorá má za sebou už niekoľko manželstiev a práve sa rozhodla, že sa o seba prestane starať - a príjemný tridsiatnik a scifi fanúšik so zvláštnym menom Grigg sa rozhodnú založiť si Jane Austen Book Club, čitateľský krúžok, ktorý sa bude venovať len dielam Jane Austenovej, tej najväčšej romantičky všetkých čias. Všetky dámy sú samozrejme staré znalkyne Jane a Grigg, ktorý v živote žiadnu Austenovú nečítal, sa ich snaží primäť prečítať si nejaké scifi, konkrétne Ursulu LeGuin (a preto je Grigg moja obľúbená postava, v knihe aj vo filme).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príbeh má zvláštnu štruktúru, pretože rozprávač sa v priebehu deja často mení z "my" na tretiu osobu a každá kapitola sa venuje jednému dielu, ktoré všetci šiesti rozoberajú, keď sa raz za mesiac stretnú (a začínajú mojím najobľúbenejším, Emmou). A popri tom, ako sa zaoberajú prudérnosťou, pokrytectvom, vášňou, povinnosťou a manželstvom z pohľadu Jane Austenovej, pomaly sa odvíjajú ich vlastné prepletené príbehy so základnou premisou, či sa dá austenovská romantika zažiť (a prežiť) aj v modernom svete, pričom ich životy a postoje (a vzťahy, pretože je to romantika) sa menia a rozvíjajú s každým ďalším prečítaným dielom. Veľmi príjemný a čitateľný romantický príbeh. Ako povedala Bernadette, každá(ý?) z nás má niekedy chvíľku typu "I could use a little encounter in the woods with Mr Darcy right now." Len tak na okraj, v závere knihy je výber vyjadrení rôznych slávnych osobností o dielach Jane Austenovej - a táto časť je naozaj zaujímavé čítanie. "What is all this about Jane Austen? What is there in her? What is it all about?" (Joseph Conrad to H. G. Wells)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bez ohľadu na to, že plynulosť príbehu trošku pokrivkáva a niekedy je až ťažkopádny (a práve preto bol film lepší, v ňom sa totiž scenáristom podarilo vyťažiť z podstaty príbehu maximum a prerozprávať ho takpovediac "austenovskejšie"), je to krásna pocta Jane Austenovej a nadčasovosti jej diela s myšlienkou, že každý si v jej diele nájde to svoje, pre každého znamená niečo iné, jednoducho, "we all have our own private Austen".

Moja Austenová nie je Austenová, ale (prepáčte, jazykovedci) navždy a jedine Austen a predovšetkým jednou z najkrajších esencií čistej angličtiny z konca osemnásteho storočia - ten spôsob, akým sa jej postavy rozprávajú, akým sa rozprávali rôzne vrstvy anglickej spoločnosti na prelome osemnásteho a devätnásteho storočia, je fascinujúco krásny (to je napríklad aj jeden z dôvodov, prečo je seriál Downton Abbey v origináli tak nezabudnuteľný). No, v jednom článku sa mi podarilo dostať sa od materskej demencie až po Downton Abbey. Radšej končím práve teraz, lebo inak by som sa dostala ktoviekde. Každopádne príjemná ľahká romantika pre príjemný ľahký oddych poteší. Knižka The Jane Austen Book Club potešila. Jane Austenová a romantický príbeh o vzťahoch sa k sebe výnimočne dobre hodia.

Ivana Krekáňová

Ivana Krekáňová

Bloger 
  • Počet článkov:  175
  •  | 
  • Páči sa:  4x

STARÝ BLOG, zahibernovaný. Nový v Denníku N.Prekladateľka. Introvert. Deti dve. Reading for the pleasure of it. Zoznam autorových rubrík:  Expedícia KirgizskoZápisník bibliofilaRoad trip Čierna HoraTrek v nepálskych HimalájachKorzika s ľahkou turistikouVýlety s čvirikomFotopotulkyLapidárium

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu